هیچگاه به اینموضوع اندیشیده اید که برای اینکه ذهنمان را بیشتر فعال نماییم ازچه روشهایی میتوان سود جست؟


راهکارهای ارائه شده در ذیل میتواند ما را در این زمینه کمک نماید.

1.نفس عمیق بکشید.
چند نفس عمیق می ‌تواند به شما آرامش ببخشد وکمک کند درفضای مناسب تری فکر کنید.

2.تمرکز را یاد بگیرید.
 5 یا 10 دقیقه تمرکزمی‌تواند شما را آرام کند و ذهن شما را از گرد وغبارهای 
سرگردان پاک کند و شما را برای تفکر کردن درست آماده سازد.

3.درست بنشینید و ذهنتان را به محاسبات ذهنی بدهید.
این عمل را با چند بار درروزانجام دهید و آنرا برای خودتان به شکل عادت  در 
آورید. وقتی توی اتوبوس، محل کار و در صف انتظار بیکار هستید،به جای فکر 
کردن به غمها و خاطرات گذشته، شروع کنید به  جمع، تفریق، ضرب  و تقسیم 
اعداد.

4.مصرف فسفر و ویتامین ب6 را فراموش نکنید.
برای بالا بردن میزان هوشیاری ویتامین ب6 و فسفر نقش مهمی دارند.آنهاارتباط 
بین سلولی را فعال می‌کنند و برمیزان رشد سلول‌ها  اثر می ‌گذارند و سلول‌ها را 
برای فعالیت آماده می‌کنند. به عبارت دیگربه قدرت ذهن شما کمک می کنند.

5.به حل مشکلات عادت کنید.
اگرمی‌‌خواهید زندگی بهتری داشته باشید،روی حل مشکلات تمرکزکنید؛نه زندگی با مشکلات.

6.زبان دیگری بیاموزید.
یادگیری یک زبان جدید می‌تواند عمر فعالیت ذهنی‌ را بالا ببرد و دریچه نگاه  را 
عوض کند.

7.ذهن خود را رها سازید.
وقتی  ذهن شما مغشوش است ، نمی‌تواند تجزیه و تحلیل‌های  درست داشته باشد. 
باید یاد بگیرید چگونه ذهن شلوغ‌تان را که مدام به هر طرف سرکی می‌کشد، نظم 
دهید.

8.نوشتن را جدی بگیرید.
نوشتن به دلایل بسیاری برای فعالیت ذهنی شما مفید است. با نوشتن می‌توانید به 
ذهن‌تان بگویید چه چیزی مهم است،چه کاری را باید انجام بدهید، چه کاری  را 
می توانید به آینده واگذار کنید و احساس واقعی ‌تان را بیان کنید.

9.داشتن یک برنامه روزانه بسیار مفید است.

10. حس ششم ‌تان را تقویت کنید.
داشتن حس ششم یکی از مهم‌ترین قدرت‌ های ذهنی است.اگرفکرمی کنید ذهن‌تان 
در حال گوشزد کردن مطلبی به شماست، آن را جدی بگیرید.

11. آلرژی ‌زاها را بشناسید.
اطرافتان را به دقت زیرنظرداشته باشید ومواد غذایی ای را که برای شما مشکل 
ایجاد میکنند،بشناسید.بیماریهای گوارشی می ‌تواند تاثیرزیادی روی فعالیت مغزی 
شما داشته باشد.

12.به اندازه کافی و صحیح بخوابید.
مدت زمانی که باید در طول شبانه ‌روز بخوابید به طور متوسط 7 ساعت است 
اما آنچه مهم‌ تر از کمیت زمان خواب است، کیفیت خواب است.

13.از مصرف قندها بکاهید. 
کربوهیدرات‌ها میتوانند درفعالیت ذهنی  شما اختلال ایجاد کنند ، تا جایی  که  به 
شکرصفت افسرده‌ کننده داده‌اند.بررسیها درباره انسولین نشان داده وقتی انسولین 
وارد رگ می شود، موجب انقباض ر‌گ‌ها و عدم خون‌رسانی درست می شود.

14.تندخوانی را یاد بگیرید.
تندخوانی و تندفهمی سرعت ذهن را بالا می برد.

15.ورزش کنید.
بعد از انجام حرکات ورزشی سرعت فعالیت ذهن افزایش می یابد.

16.نکته‌ برداری کنید.
وقتی در حال  یادگیری هستید،‌ یادداشت‌ برداری کنید. با این کار در درجه  اول 
باعث ثابت شدن مطلب در ذهن‌تان و در درجه دوم باعث بالا رفتن قدرت تحلیل 
خودتان می شوید.